کشتی سازی

وبلاگ دانشجویان ورودی 88 رشته ی کشتی سازی خلیج فارس،دانشجویان دریا ؛دانشجویان

کشتی سازی

وبلاگ دانشجویان ورودی 88 رشته ی کشتی سازی خلیج فارس،دانشجویان دریا ؛دانشجویان

محیط زیست دریایی و کودکان

گالری عکس

Welcome to my Home! 


 

 

 

بچه ها سلااااااااام!
 
من ویلی نهنگه هستم و سایتم مخصوص شماست.
 
من 
Willy، بزرگترین جانور روی زمین هستم و در پهنه آبی اقیانوسها و دریاهای بزرگ زندگی میکنم.... حتما همه شما درمورد من چیزهای زیادی می دانید .
من دوستدار طبیعتم و البته دوست شما بچه های عزیز و اینجام تا شما را با دریا و زیبایهای آن آشنا کنم.

من درباره دریا، منابع آبی، جانوران و گیاهان آبزی و خلاصه محیط زیست دریایی صحبت میکنم و شما را از خطرهایی که ممکن است تهدیدی برای آنها باشند، باخبر میسازم

 

همه ما (منظورم موجودات زنده و غیرزنده این کره خاکی) حلقه های یک زنجیره بسیار بزرگ را تشکیل می دهیم. این زنجیره آنقدر بزرگ است که از آسمان شروع می شود و می آید روی زمین و حتی به درون آبها هم می رود.

 

 تک تک ما باید مواظب حلقه خودمان و سایر حلقه ها باشیم تا مبادا یک روز این زنجیره بزرگ پاره شود.
 
 

...وای چرا زنجیر پاره شد؟؟!!!!......
 

 

سال نو مبارک.......

عید آمد و ما نیز جوان گردیدیم

happy new year


سلااااااااام! فرا رسیدن سال 1389 را به شما و همه بچه های گل و عزیز تبریک می گم.   
 
 صدسال به این سالها...

norooz89


tiger

امسال ساله ببــره و.....

نفس من بیدی!!willy-fear


حالا که ایام عید و تعطیل است، من هم مطالب متنوع، سرگرمی و نقاشی گذاشتم تا محیط زیست دریایی را بهتر بشناسید و هم سرگرم باشید.... هر چقدر بیشتر استقبال کنید، من هم مطالب بیشتر و متنوع تری میگذارم، پس با من باشید.....

 tiger logo

egg year 

fish 


هفت سین دریایی

ویلی نوروزه

سالی یه روزه

 


اینهم سفره هفت سین دریایی همراه با کدبانوهای مهربان دریا:
1- سرخو ماهی، 2- سارگوسوم (جلبک قهوه ای)، 3- سنگ پشت،
 4- سکه دریایی، 5- ستاره دریایی، 6- سخت پوست، 7- سکان

..... واه! این سکان آشنا نیست؟!......

 

موجودات شگفت آور در دریـــا

fish paint

 Axolotl

عجیب ترین ماهی دنیا که میخندد و دست و پا دارد!!

axolotl

 

axolotl2
اکسولوتل مخلوق کوچک و ناشناخته که محبوبیت زیادی بعنوان یک حیوان خانگی دارد.

این حیوان به “ماهی راه رونده مکزیکی” مشهور است، اکسولوتل همانند قورباغه و وزغ واقعا دوزیست است.

 

 

معمولا تولید مثل دوزیستان با تولید تخم و تبدیل تخم به لارو و بعد بالغ شدن همراه است درحالی که اکسولوتل در تمامی عمرش لارو باقی میماند و اگر رشد کند بالغ نمیشود.
 

view of fish with hands


axolotl4

اکسولوتل خویشاوندی نزدیکی با سمندر مکزیکی دارد، سمندر در جزیره زندگی میکند اما اکسولوتل کاملا وابسته به آب می باشد. هردو آنها دارای شش میباشند اما تنفس اصلی آنها بیشتر از آبشش است که در طول بدن و در میان پوستشان قرار دارد.

 

اکسولوتل فقط هر دو یا سه روز یکبار نیاز به غذا دارد. غذای آنها تشکیل شده از بچه قورباغه(لارو قورباغه)، حشره نرم، کرم و ماهیان کوچک همچنین گوشت خام چرخ کرده را نیز میتوانند بخورند.
نگران از دست دادن پای  اکسولوتل نباشید،چون دوباره پایش رشد میکند!

axolotl3


fish with hands

 دم، پوست و هر عضو عمده بدنشان مثل قلب، جگر و کلیه قابل ترمیم یا اضافه شدن است.

 

اکسولوتل در ترمیم اعضای بدنش در بین مخلوقات معروف است، آنها میتوانند قسمتهای آسیب دیده بدنشان را احیا کنند یا در صورت قطع شدن آن اعضاء دوباره آنرا اضافه کنند.

آکواریومی که شامل اکسولوتل باشد باید حداقل 15 تا 20 سانتیمتر عمق و بین 14 تا 20 درجه سانتیگراد دما داشته باشد.

 
هیچ ماهی دیگری نباید در آکواریوم باشد چون از طرف اکسولوتل مورد حمله قرار گرفته، خورده یا زخمی میشود، همچنین اگر تعداد زیادی اکسولوتل در تانک باشد حتما با هم درگیر میشوند.

axolotl1


axolotl5 

اکسولوتل بیشتر طوسی و قهوه ای است ولی به رنگهای طلایی آلبینو (طلایی شفاف) ، سفید شفاف، سیاه شفاف و خالدار یافت می شود.

بین 20 تا 40 سانتیمتر رشد و 10 تا 15 سال عمر می کند.



Willy’s Guide to Life in Danger ! 

 

 حیات بر روی سیاره ما که تنها خانه ما است در خطر جدی قرار دارد. بسیاری از موجودات در حال نابودی کامل هستند و علت آن فعالیت‌های انسانها است.  

از دید سایر موجودات زنده، انسانها بزرگترین بلا بر روی زمین پس از اصابت آن گلوله عظیم آتش در 66 میلیون سال پیش بوده اند. در اینجا مطالبی درباره تهدیدهای حیات خواهید آموخت.

در ابتدا...........

 تولدت مبارک!



willy


Tiki


حیات بر روی زمین تقریباً 3500 میلیون سال پیش .... شاید کمی بیشتر یا کمتر، شروع شد. اما حیات اکنون با مشکل مواجه شده است و عامل این مشکل ......... ببینید گزارش تیکی را درباره حیات زمین


 

ایست!

حیات در خطر (بخش اول)


آخرالزمان نزدیک است! آیا انسان‌ها واقعاً حیات بر روی زمین را تهدید می‌کنند؟ از کجا بفهمیم؟ 
 
ببینید گزارش تیکی را درباره در خطر بودن حیات (بخش اول).....

  
آلودگی دریا......        
کوهی از زباله!      

وای.. چه بویی    !! WOOW


همه ما دوست داریم در دریا و رودخانه ها، شنا، ماهیگیری و قایق سواری کنیم اما خیلی از ما، این مکانها را از روی بی توجهی آلوده می کنیم. تمامی کسانی که از دریا، دریاچه ها و آبراه ها برای مقاصد تفریحی و تجاری استفاده می کنند، باید آنها را پاک و دور از آلودگی نگاه دارند. اما اغلب مشاهده می کنیم که سواحل زیبای دریا و دریاچه ها از زباله های شناور در آب پوشیده شده اند و چقدر این مساله برای چشم و بینی ما آزار دهنده است.
آلودگی ناشی از مواد نفتی یکی از اشکال اساسی آلودگی های دریایی میباشد و در صورت بروز آن از طرح ملی "آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی " ناشی از نفت و سایر مواد مضر و خطرناک استفاده می شود.
 
با این حال بخش اعظم آلودگی دریایی از خشکی ناشی میشود. مواد شیمیایی، فاضلاب و زباله در این زمینه خطرساز هستند. اگر موادی مانند بنزین، گریس، نفت، آفت کش ها و یا حلال ها به  درون دستشویی یا ظرفشویی ریخته شوند، از میان بردن آنها در فرآیندهای پردازش فاضلاب بسیار دشوار می شود و ممکن است باعث بروز آلودگی در آبراه ها شوند.
 زباله ها نیز بسیار مشکل آفرین هستند. بخشی از آن در اثر امواج و طوفان به آب ریخته می شوند، اما بخش اعظم آن از کشتیها، قایق ها و سایر وسایل نقلیه آبی نشات می گیرند.

امروزه بسیاری از مواد سازنده زباله به صورت طبیعی تجزیه پذیر نیستند و از آنجائیکه از بین نمی روند، برای مدت طولانی برای انسانها و آبزیان خطرساز هستند. زباله ها، زندگی آبزیان در زیستگاه های خود را مختل و دشوار میسازند. برخی از زباله ها ممکن است کشنده باشند.

ماهیان، پرندگان و سایر آبزیان ممکن است به علت خوردن مواد پلاستیکی شناور در آب کشته شوند. حیواناتی مانند لاک پشت و والها ممکن است کیسه های پلاستیکی را با عروس دریایی(Jelly fish) که غذای لذیذی برای آنهاست اشتباه بگیرند و با خوردن آنها باعث مرگ خود شوند. پرندگان دریایی، فک ها، لاک پشت ها و ماهیان بعضی اوقات در طناب پلاستیکی گرفتار و به تدریج خفه میشوند.

زباله ها همچنین برای قایق های تفریحی و صیادی نیز مشکل ساز هستند. طنابها و مواد پلاستیکی ممکن است به ملخ کشتی گیر کنند و یا ورودیهای آب را مسدود و خسارات زیادی را ایجاد نمایند.

تخلیه زباله های پلاستیکی مانند تور، طناب، روکش پلاستیکی، بسته نوشابه، پوست خوراکی ها، کیسه، بطری، قاشق و چنگال یکبار مصرف و غیره در دریا ممنوع می باشد. با فشرده سازی زباله ها میتوانید آنها را در گوشه ای از قایق نگهداری کنید و پس از رسیدن به ساحل در مکانهای مخصوص زباله بیاندازید.

بیایید اصلاح وضعیت دریاها و اقیانوس های جهان را از آبهای نزدیک به خود آغاز کنیم. هرگاه زباله ای مشاهده نمودید، آن را در سطل مخصوص زباله بیاندازید و با این کار به محیط زیست کمک نمائید.
هرگونه تخلیه غیرقانونی زباله باید به مسئولین محلی و یا بندر گزارش شود تا آلوده کنندگان عواقب کار خود را ببینند.

مسئولیت حفاظت از محیط زیست دریایی بر عهده همه ما است. مراقب باشید و دیگران را درباره خطراتی که آبها و آبراه ها را تهدید می کنند و تاثیرات آلاینده های  محیط زیستی آگاه نمائید.


قانون، نظارت شدید و جریمه های سنگینی را برای مقابله با آلودگی آبها بوسیله زباله درنظر گرفته است. کشتیها و یا قایقهایی که زباله خود را در دریا تخلیه میکنند، جریمه خواهند شد.
 
بهترین راه برای جریمه نشدن، نگهداری زباله ها در قایق تا زمان بازگشتن به ساحل است

 

زنگ نقاشی....
بچه ها،  عکس زیر را می بینید. ببینید بزرگترهای بی ملاحظه چقدر زباله در دریا ریختند. وقتی من این چیزها را موقع شنا کردن در دریا می بینم، واقعا ناراحت میشم و سعی می کنم آنها را از کف دریا جمع کنم،

 

 
 میتوانید در این کار به من کمک کنید؟ میتوانید بگویید چند تا زباله اینجا ریخته شده است؟ 
 شاید اول به نظرتان 3 یا 4 تا بیاید، اما اگر خوب توجه کنید، 11 مورد آنرا میتوانید پیدا کنید.
 
روی فایل word عکس روبرو کلیک کنید و آنرا در کامپیوترتان کپی کنید و آنرا روی کاغذ سفید پرنیت گرفته و رنگ کنید، یادتان باشد، زباله ها را قرمز کنید...
 

 

این نسخه کامپیوتری(JPG) نقاشی اگر می خواهید آنرا در برنامه paint باز کنید. فقط کافی است عکس را در کامپیوتر خود save کنید و بعد آنرا رنگ کنید....

راستی، می دانید چرا این عکس را اینجا گذاشتیم؟ ..... صبر کنید، بعدا عرض می کنم!!....


خزر، دریاچه ای به وسعت دریا 

 

باز هم سلام ....
اووووووو! تابستان هم داره می یاد. فصل، فصل مسافرت است و بازار سفر به سواحل زیبای شمالی پررونق، ، پس با من همراه بشوید، یادمان نرود که خزر را دوست بداریم.

خزر پهنه ای است با خصوصیات یک دریاچه که به دلیل وسعت زیاد با نام دریا شناخته شده است. این دریا از نظر منابع دریایی، آبزی و محیط زیست بسیار متنوع و بی نظیر است اما متاسفانه با بی مهری و گاها با قهر آدمها روبرو شده است. 

این دریا حدود 44% از آبهای محصور در خشکی بر روی زمین را دربرمیگیرد و شاهراه اصلی برای حمل و نقل کالا و اشیا مختلف از میان اروپا و کشورهای ساحلی اطراف خزر (شامل ایران، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان)، کشور ترکیه، کشورهای خاورمیانه و آسیای شرقی می باشد. بیش از 400 گونه جانور آبزی شامل: فک، ماهیان استخوانی، خاویاری و کیلکا وجود دارد که تعدادی از آنها برای تخم ریزی به رودخانه ها مهاجرت می کنند.

 

فعالیتهای انسانی مانند گسترش شهرها و توسعه صنعتی، صید بیش از حد ماهیان، از دست دادن محلهای تخم گذاری آبزیان در رودخانه ها به خاطر ساخت سدها در رودخانه های اصلی، فعالیتهای کشاورزی، آبزی پروری، فعالیتهای نفتی و کشتیرانی و فاضلابهایی که به وسیله انسان ریخته میشود، منشا آلودگی های خزر میباشند.

 از آنجائیکه خزر محصور در خشکی است، ظرفیت تحمل آن نسبت به دریاهای دیگر محدودتر است و آلودگی های وارده تا سال ها در این دریا باقی می ماند.

 صید بیش از حد

 
یکی از مشاغل مهم مردم در سواحل دریای خزر ماهیگیری است، زیرا ماهیان سرشار از ویتامینهای مختلف و مواد معدنی هستند که برای سلامتی بسیار سودمندند و در نواحی شمالی به راحتی در دسترس هستند.
 

یکی از مهمترین ماهیان سواحل شمالی ماهیان خاویاری است که گوشت خوشمزه و هم خاویار خوبی دارد. ماهیان خاویاری به علت تولید تخم های سیاه رنگ به نام خاویار اهمیت زیادی دارند. خاویار که به آن لقب مروارید سیاه داده اند، غذای لذیذ و گران قیمتی در سراسر دنیا است. متاسفانه بی دقتی بزرگترها باعث شده تا ذخایر این ماهیان ارزشمند روز به روز کمتر شده و حتی به طرف نابودی کشیده شود.... اما چرا؟؟.....
 


ماهی خاویاری
 

 
خاویار

 
صید بیش از حد باعث می شود تا ماهیها نتوانند به موقع تخم ریزی کرده و صید بچه ماهیها فرصت بزرگ شدن را از آنها می گیرد و در نتیجه هم تعداد ماهیان کاهش پیدا کرده و هم قیمت فروش آنان بالاتر میرود. پس همینطور که می بینید، ماهیگیری هم مزایایی دارد و هم معایبی.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد ماهیان و صید بیش از حد آنان به دست بیاورید، گزارش دوست خوبم، فک خزر را ببینید.....

من فکی هستم

 

تنوع زیستی

 

 ا! پسرعموی من اینجا چکار می کند؟!!

 
یکی از رازهای بزرگ طبیعت، نیاز همه موجودات زنده به یکدیگر است. تمامی موجودات زنده کره زمین، اعضای یک تیم بزرگ هستند که همگی به یکدیگر وابسته می باشند. کل موجودات زنده و وابستگی آنها به یکدیگر را «تنوع زیستی» می نامیم. در چرخه تنوع زیستی، هر کدام از موجودات زنده وظیفه معین و مهمی بر عهده دارد و در نتیجه حفاظت از تنوع زیستی بعلت وابستگی زندگی هر کدام از ما به دیگری بسیار با اهمیت است.
 
یادمان نرود همه ما به هم محتاجیم، پس کمک کنیم تا طبیعت زنده بماند. 

حالا اگر می خواهید بیشتر از این درباره تنوع زیستی مطلع بشوید، گزارش دوست خوبم، فک خزر را ببینید.....

من فکی هستم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد