کشتی سازی

وبلاگ دانشجویان ورودی 88 رشته ی کشتی سازی خلیج فارس،دانشجویان دریا ؛دانشجویان

کشتی سازی

وبلاگ دانشجویان ورودی 88 رشته ی کشتی سازی خلیج فارس،دانشجویان دریا ؛دانشجویان

کشتی‌سازی، صنعتی آسیایی

صنعت کشتی‌سازی یکی از صنایع بسیار قدیمی در دنیا است. مطالعات نشان می‌دهد قدمت این صنعت به 50 هزار سال قبل باز می‌گردد. از سالیان گذشته کشتی برای جابجایی انسان و بار از منطقه‌ای به منطقه دیگر استفاده می‌شد ولی با گذشت زمان و افزایش حجم تجارت در دنیا اهمیت کشتی بیشتر و بیشتر شد و صنعت کشتی سازی به یکی از صنایع بسیار با اهمیت در دنیا تبدیل شد.
                                                                                                                                           


  بر طبق گزارش‌های موجود درفاصله سال‌های 2006 تا 2010 میلادی 47.5 میلیارد دلار برای توسعه صنعت کشتی سازی دنیا هزینه می‌شود که در مقایسه با هزینه‌ای که در پنج سال قبل از آن صرف توسعه بخش‌های مختلف این صنعت شد با رشد 76 درصدی همراه خواهد بود. درآمد حاصل از صنعت کشتی سازی در دنیا بیشتر از 86 میلیارد دلار در هر سال است و انتظار می‌رود تا انتهای سال 2010 میلادی از مرز 93 میلیارد دلار فراتر رود. البته یکی از دلایل مهم برای رشد درآمد این صنعت در سال 2010 میلادی افزایش هزینه تولید هر کشتی و به دنبال آن قیمت نهایی آن برای مصرف‌کننده است. از طرف دیگر توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه‌ای همچون چین و هند و برزیل و فاصله زیاد آنها با بازارهای هدف اصلی که کشورهای اروپایی و امریکایی هستند نیز انگیزه دیگری برای توسعه صنعت کشتی‌سازی در جهان فراهم می‌کند.

 تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند از سال 2011 میلادی تولید کشتی در دنیا تقلیل پیدا کند. آنها در این مورد می‌گویند: کشتی‌هایی که در سال جاری و سال آینده میلادی وارد بازار می‌شوند کشتی‌هایی هستند که در سال 2008 میلادی سفارش ساخت آنها داده شده بود. با توجه به اینکه بحران اقتصادی در دنیا ایجاد شد و توان اقتصادی کشورهای دنیا کاهش یافت از تعداد سفارش‌ها برای ساخت کشتی در دنیا کاسته شد و انتظار می‌رود در سال 2011 میلادی تنها 48 میلیون تن کشتی در دنیا تولید شود. این معادل وزن کشتی‌های تولید شده در دنیا در سال 2005 میلادی است.

 بسیاری از تحلیل‌گران صنعت کشتی‌سازی را صنعتی می‌دانند که در تصاحب آسیایی‌ها است. زیرا اولین و دومین کشورهای بزرگ تولیدکننده کشتی در دنیا کره‌ جنوبی و چین هستند و در سال گذشته بیشتر از 85 درصد از بازار صنعت کشتی در تصاحب تولیدکنندگان این قاره بوده است. کشور کره‌جنوبی بزرگترین کشور فعال در صنعت کشتی سازی است. کره جنوبی از نظر شمار کشتی‌های تولیدی و از نظر قدرت تحمل وزن این کشتی‌ها در رتبه اول دنیا است.

 بر طبق گزارش ارایه شده توسط اتحادیه بین‌المللی صنعت کشتی‌سازی در سال 2008 میلادی 24500 هزار تن کشتی در سراسر دنیا تولید شده است که 12400 هزار تن از این کشتی‌ها در کشور کره‌جنوبی تولید شده است‌. در سال گذشته کره‌جنوبی 50.6 درصد از بازار کشتی سازی دنیا را در اختیار خود داشت در حالیکه سهم چین در این بازار برابر با 34.4 درصد بوده است. اتحادیه اروپا با تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که در توسعه صنعت کشتی‌سازی انجام داد تنها توانست 5.7 درصد از بازار این صنعت را در اختیار خود بگیرد. سهم کشور ژاپن در این بازار برابر با 3.7 درصد بوده است و دیگر کشورهای دنیا در مجموع5.6 درصد از کشتی‌های دنیا را تولید کردند.

 کارشناسان صنعت کشتی‌سازی بر این باورند سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری کره‌جنوبی در توسعه صنعت کشتی‌سازی از کلیدی‌ترین عوامل رشد این صنعت در کره بوده است. استیون اریک یکی از تحلیل‌گران صنعت کشتی‌سازی در دنیا می‌گوید: دلیل توسعه صنعت کشتی‌سازی در این کشور آسیایی را می‌توان استفاده از تکنولوژی‌های برتر دنیا در حوزه کشتی‌سازی و وجود کارخانه‌ها و کارگاه‌های مجهز در این سرزمین دانست. مطالعات نشان می‌دهد در هر چهار روز یک کشتی در این کشور تولید می‌شود در حالیکه در دیگر کشورهای دنیا به طور متوسط هر یک ماه یک کشتی تولید می‌شود.

 از طرفی چین که در سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی بوده است در صنعت کشتی‌سازی نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرد و هم اکنون چین یکی از بزرگترین رقبای کره‌جنوبی در قاره آسیا محسوب می‌شود. این کشور در عرض سه سال گذشته توانست عملکرد صنعت کشتی‌سازی خود را به اندازه‌ای ارتقا دهد که تعداد سفارش‌های خارجی دریافت شده برای ساخت کشتی به این کشور 39 درصد افزایش یافت. در سال 2008 میلادی سود اجرایی صنعت کشتی‌سازی با 53.3 درصد افزایش به 202.7میلیارد یوان رسید در حالیکه درآمد حاصل از تولید تجهیزات مورد استفاده در این صنعت و وسایل جانبی آن با 73.2 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به 328 میلیارد یوان افزایش یافت. این کشور در سال گذشته از تعمیر و بازسازی کشتی‌های آسیب دیده 63.5 میلیارد یوان درآمد کسب کرد که نسبت به سال قبل از آن 30 درصد رشد داشت. دست‌اندرکاران صنعت کشتی سازی کشور چین بر این باورند که نرخ رشد صنعت هر ساله 7 درصد است و در صورتی که این رشد تا ده سال آینده ادامه یابد چین می‌تواند به بزرگترین کشور فعال در صنعت کشتی‌سازی دنیا تبدیل شود.

 چانگ زو کارشناس اقتصادی چین در این مورد می‌گوید: احتمال این که چین موفق به این کار شود بسیار زیاد است. زیرا این کشور در عرض کمتر از یک دهه توانست به سومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود و در صنعت فولادسازی و صنعت عمران رشد زیادی بکند. این کشور که سالیان سال مصرف‌کننده فولاد بود و تمامی فولاد مورد نیاز خود را از دیگر کشورها وارد می‌کرد، توانست در مدت زمان کوتاهی به تولیدکننده بزرگ فولاد تبدیل شود. هم‌اکنون این کشور بیشتر از نصف فولاد دنیا را در هر سال تولید می‌کند و یکی از تاثیرگذارترین کشورها در این عرصه است.

 اتحادیه اروپا که سومین تولیدکننده کشتی در دنیا است و در سال گذشته 5.7 درصد از بازار را در اختیار خود داشته است نیز در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت کشتی‌سازی کرد و همین مساله سبب شد تا ظرفیت تولیدی کشتی در این قاره رشد کند. از بزرگترین کشورهای فعال در این صنعت می‌توان به کشورهای آلمان و هلند اشاره کرد. آلمان بیشتر از 15 درصد از صنعت کشتی‌سازی اتحادیه اروپا را در تصاحب خود دارد ولی سهم این کشور در بازار جهانی کمتر از 2 درصد است. این کشور هر ساله میلیاردها دلار در توسعه صنعت کشتی‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کند.

 بر طبق برنامه‌های اعلام شده توسط دولت آلمان در فاصله سال‌های 2008 تا 2012 میلادی 15میلیارد یورو برای این صنعت هزینه خواهد شد و انتظار می‌رود با این سرمایه‌گذاری درآمدزایی صنعت کشتی‌سازی آلمان افزایش یابد. بر طبق گزارش اتحادیه صنعت کشتی‌سازی هلند در سال 2008 میلادی سهم این کشور در صنعت کشتی‌سازی اروپا به 12 درصد افزایش یافت در حالیکه در سال 2007 میلادی تنها 7 درصد از صنعت کشتی سازی اروپا در تصاحب هلند بود. از سال 2000 میلادی تا سال 2008 میلادی ارزش صنعت کشتی سازی در این کشور با 80 درصد رشد به 3.2 میلیارد یورو افزایش یافت. هلند سهم زیادی از کشتی‌های تولید شده در بازار داخل را به دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌کند. در سال 2008 میلادی ارزش صادرات کشتی‌های تولید شده در هلند به دیگر کشورهای اروپایی برابر با 1.8 میلیارد دلار امریکا برآورد شد.

میزان تولید کشتی در دنیا در سال 2008

رتبه

نام کشور

میزان تولید

(10 هزار تن)

سهم کشور

نسبت به کل(درصد)

1

کره جنوبی

1240

50.6

2

چین

840

34.4

3

اروپا

140

5.7

4

ژاپن

90

3.7

5

بقیه دنیا

140

5.6

-

کل تولید دنیا

2450

100



نظرات 1 + ارسال نظر
داود چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 02:54 ب.ظ

درسته صنعتی اسیایی ولی متاسفانه نه ایرانی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد